Με αφορμή τον θάνατο σαν σήμερα 27 Φεβρουαρίου του Έλληνα ποιητή, δοκιμιογράφου, κριτικού λογοτεχνίας, διηγηματογράφου
και θεατρικου συγγραφέα,Κωστή Παλαμά σας παραθέτουμε ένα από τα γνωστότερα ποιήματα του που αναφέρεται στον σπουδαίο μακεδονομάχο Παύλο Μελα .
Σε κλαίει ο λαός. Πάντα χλωρό να σειέται το χορτάρι
Στον τόπο, που σε πλάγιασε το βόλι, ω παλληκάρι.
Πανάλαφρος ο ύπνος σου του Απρίλη τα πουλιά
Σαν του σπιτιού σου να τ’ ακούς λογάκια και φιλιά,
Και να σου φτάνουν του χειμώνα οι καταρράχτες,
Σαν τουφεκιού αστραπόβροντα και σαν πολέμου κράχτες
Πλατειά του ονείρου μας η γη και απόμακρη. Και γέρνεις
Εκεί και σβεις γοργά.
Ιερή στιγμή. Σαν πιο πλατειά τη δείχνεις, και τη
φέρνεις Σαν πιο κοντά.
Στον τόπο, που σε πλάγιασε το βόλι, ω παλληκάρι.
Πανάλαφρος ο ύπνος σου του Απρίλη τα πουλιά
Σαν του σπιτιού σου να τ’ ακούς λογάκια και φιλιά,
Και να σου φτάνουν του χειμώνα οι καταρράχτες,
Σαν τουφεκιού αστραπόβροντα και σαν πολέμου κράχτες
Πλατειά του ονείρου μας η γη και απόμακρη. Και γέρνεις
Εκεί και σβεις γοργά.
Ιερή στιγμή. Σαν πιο πλατειά τη δείχνεις, και τη
φέρνεις Σαν πιο κοντά.
- Βιογραφικά στοιχεία :
Ο Κωστής Παλαμάς υπήρξε μια από τις σπουδαιότερες πνευματικές
φυσιογνωμίες του νέου Ελληνισμού διότι αποτέλεσε κεντρική μορφή της
λογοτεχνικής «γενιάς του 1880» και της αποκαλούμενης «Νέας Αθηναϊκής
Σχολής», η οποία συσπείρωνε νέους ποιητές που αντιδρούσαν στις υπερβολές
του αθηναϊκού ρομαντισμού και ενδιαφέρονταν για την καθιέρωση της
δημοτικής στον ποιητικό λόγο. Στο ποιητικό του έργο, που ξεπερνά τις
είκοσι συλλογές, κυριαρχεί η Ελλάδα ως ιδανικό και αντικείμενο αγάπης, η
πορεία του ελληνικού έθνους μέσα στους αιώνες, η προσπάθεια
δημιουργικής αφομοίωσης του αρχαιοελληνικού πνεύματος και της λαϊκής
παράδοσης και το πνεύμα της οικουμενικότητας του ελληνικού πολιτισμού.Γεννήθηκε στην Πάτρα στις 13 Ιανουαρίου του 1859 και καταγόταν από παλαιά μεσολογγίτικη οικογένεια, που είχε να
επιδείξει εθνικούς αγωνιστές και πνευματικούς δημιουργούς. Σε ηλικία
επτά ετών έμεινε ορφανός και πήγε να ζήσει στο
Μεσολόγγι με τον θείο του Δημήτριο έως το 1875, οπότε έφυγε για
την Αθήνα και γράφτηκε στη Νομική Σχολή.Το 1879 άρχισε να δημοσιογραφεί στις εφημερίδες
και τα περιοδικά του καιρού του και το 1886 τύπωσε την πρώτη του
ποιητική συλλογή με τίτλο Τραγούδια της Πατρίδος μου. Χρησιμοποιεί τη δημοτική
γλώσσα, σε αντίθεση με τους ρομαντικούς καθαρευουσιάνους ποιητές,
Σούτσο, Βασιλειάδη, Παράσχο.Στις 27 Δεκεμβρίου
του 1887 παντρεύτηκε τη Μαρία Βάλβη,με την οποία απέκτησε τρία παιδιά, τον Λέανδρο (1891-1958),
τη Ναυσικά και τον Άλκη. Στις 15 Οκτωβρίου 1897, ο Παλαμάς διορίστηκε γραμματέας του Πανεπιστημίου Αθηνών, σε ένδειξη τιμής για το ποιητικό του έργο. Ο θάνατος του μικρού
παιδιού του, του Άλκη, συντρίβει την πατρική του καρδιά, που ζητά τη
λύτρωση στην ποίηση. Γράφει τότε τον Τάφο (1898), «τα λυρικά αυτά δάκρυα, που αποκρυσταλλώθηκαν σε σταλακτίτες», όπως γράφει ο κριτικός Ανδρέας Καραντώνης.Το 1926 έγινε μέλος της Ακαδημίας Αθηνών και
το 1930 πρόεδρός της. Το 1934 ήταν υποψήφιος για το Νόμπελ Λογοτεχνίας.Υπήρξε ένθερμος
υποστηρικτής της δημοτικής και κορυφαία μορφή του δημοτικιστικού
κινήματος με το κύρος του, αλλά και με τις κυρώσεις που υπέστη για τον
γλωσσικό του αγώνα (προσωρινή απομάκρυνσή του από το πανεπιστήμιο).
Αξιοσημείωτη ήταν η στάση του στα Ευαγγελικά και τα Ορεστειακά.
Η συνεισφορά του Κωστή Παλαμά στα ελληνικά γράμματα υπήρξε τεράστια.
Ανανέωσε σημαντικά την ποιητική μορφή, αξιοποιώντας στο έπακρο τις
δυνατότητες της λογοτεχνικής μας παράδοσης, από τον Όμηρο και τον Ρωμανό τον Μελωδό,
ως τον Κάλβο, τον οποίο καθιέρωσε, και το δημοτικό μας τραγούδι.
Παράλληλα, έκανε ένα τεράστιο λογοτεχνικό άνοιγμα προς τις λογοτεχνίες
της Ευρώπης, μπολιάζοντας την ποίησή του με τα σύγχρονα ρεύματα του
Παρνασσισμού, του Συμβολισμού και του Ρεαλισμού. Με αγνό πανανθρώπινο
ιδεαλισμό και πηγαία λυρική πνοή, ο Παλαμάς δημιούργησε μια ολόκληρη
εποχή κι έγινε δάσκαλος στις νεώτερες γενιές. Δίκαια, λοιπόν, θεωρείται,
ύστερα από τον Διονύσιο Σολωμό, ο δεύτερος εθνικός μας ποιητής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου